9 tips til en vellykket Facebook konkurrence


Har du overvejet at bruge en Facebook konkurrence?

Her får du 9 Social Image tips til at gøre dine Facebook konkurrencer til en succes.

# 1: SÆT MÅL FOR KONKURRENCEN

Hvad håber du at opnå?

Aktivere din fan gruppe! Ønsker du at øge kendskabet til din virksomhed! Fremhæve et nyt produkt! Skaffe leads!

--

# 2: HVILKEN TYPE KONKURRENCE ØNSKER DU?

Et vigtigt spørgsmål - som har betydning for konkurrencens udformning. I Social Image deler vi overordnet konkurrencerne op i tre grupper; like konkurrencer, spørgsmåls konkurrencer og fotokonkurrencer.

Overvej hvilken form for konkurrence som er bedst for din virksomhed. *Like konkurrencer kan nemt skabes. *Spørgsmåls konkurrencer" giver bedre kendskab. *Fotokonkurrencer" er yderst effektive, men kræver mere tid.

-- # 3: KEND FACEBOOK REGLER FOR KONKURRENCER

Når det kommer til konkurrencer, så har Facebook en liste over "Do’s og Don’ts ."

Du kan læse de officielle regler her (Punkt E): https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Det er ikke tilladt at bede brugerene om at "Like" din facebook side for at deltage - og forudsætningen for at deltage må heller ikke være at de "deler" din konkurrence. Eller at du skriver "Vi finder en vinder når vi har 500 fans" (jo- for så er det en forudsætning at de "Liker" din side for at deltage)

Og husk; du skal angive at at "Facebook" ikke har noget konkurrencen at gøre.

Gør dig selv en tjeneste - følg reglerne.

--

# 4: VÆLG DEN RIGTIGE PRÆMIE Et vigtigt punkt! Den rigtige præmie motiverer uden tvivl. Skal du vælge en virksomhedsorienteret præmie? Eller en mere neutral? En virksomheds orienteret præmie; den relaterer til dit produktområde og dit salg.

Et rengøringsselskab tilbyder måske en måneds gratis rengøring! Et rejse selskab giver rejser væk osv. Præmier kan også være mere neutrale og bredt appellerende! Som du sikkert har bemærket - så har en iPad været populær gevinst. Ipads er neutrale. Alle vil há sådan en! Derfor er IPADS og lign. erfaringsmæssigt en dårlig ide! Vi ønsker ikke at alle - at hvem som helst deltager - men målgruppen! Du tænker måske - jo flere jo bedre! MEn hvis du har en lokal detail virksomhed i Vejle - så er deltagere fra København måske ikke så interessante.

Skal det være neutrale præmier - så vælg biograf billetter, koncerter billetter, gavekort eller lign.

Jeg anbefaler dog altid en virksomhedsorienteret præmie - Det virker bedst! Den vil ofte bedst understøtte dit mål med konkurrencen.

--

# 5: “KEEP IT SIMPLE”

Hvad er hemmeligheden bag en succesfuld konkurrence? Den er her fra Social Image - Sig det ikke til nogen: Gør det nemt at deltage. Ja, der er masser af eksempler på super-innovative konkurrencer, der tiltrækker masser af opmærksomhed. Men der er gode eksempler på nyskabende konkurrencer, flop, fordi de er for komplicerede. “Keep it simple”. Brugernes tid er kostbar. “Don’t make me think - at least not too much”. En spørgsmåls konkurrence kan være yderst effektiv - men det skal være nemt. Et spørgsmål om virksomheden skal være relevant - som brander virksomheden....

Et eks: “Hvad laver Social Image?” a) Tøj b) Facebook Udvikling c) Paraplyer Simpelt og enkelt! Det kræver ikke den store indsats. Det skal det heller ikke. Det virker med den rigtige præmie. Vær opmærksom på, at jo flere felter du beder brugerne om at udfylde, jo færre deltagere. Folk foretrækker ikke at angive deres jobtitel, civilstand og tre forskellige kontakt tlf. numre for at deltage i en konkurrence. Spørg efter de oplysninger, som du har brug for! Ikke mere. I nogle tilfælde kan det blot være deltagernes navn og e-mailadresse. Måske de giver dig tilladelse til at modtage dit nyhedsbrev! Det er vejen frem. -- # 6: FORTÆL HELE VERDEN OM DIN KONKURRENCE Hvis du er vært for en konkurrence på Facebook, så fortæl det til alt og alle. Fortæl om den i dit nyhedsbrev - på Twitter - Facebook(naturligvis) - din hjemmeside - på LinkedIn. Fortæl om det i annoncer - få trykt postkort til fordeling.

Benyt de virkemidler du har råd til.

Gør en indsats. Planlæg din indsats - og du vil se super resultater.

-- # 7: OVERVEJ FACEBOOK ANNONCERING Det bør faktisk ikke være en overvejelse - men en selvfølge! Det er sjældent nok “bare” at benytte midler angiver i #7. Mangel på Facebook annoncering til en konkurrence! Det er som stædigt at kigge på en telefon, som skal ringe (helst en kunde). Det gør den bare ikke! Vi skal have fat i nye potentielle kunder.

Dem får vi fat i med FB annoncer. Derfor skal du have et budget til annoncering!

Også ved "Like konkurrencer" hvor du ønsker at aktivere dine fans; det er nødvendigt.

VIGTIGT; din annoncering skal nøje målrettes - så vi får de rigtige deltagere.Facebook annoncerne indstilles til at ramme interesser, lokation, alder, jobfunktioner osv.

--

# 8: VINDEREN SKAL FINDES

Din konkurrence er nu overstået og vinderen skal findes. Lad os antage, at du har kørt en konkurrence - hvor der skal svares på et spørgsmål. Social Image gemmer alle svar i en database. Svarene kan leveres til dig i en Excel fil. En lodtrækning blandt de rigtige svar er nu nødvendigt. Det kan gøres på forskellige måder. Social Image kan gøre det - vi har et random program - som finder en tilfældig vinder. Eller måske lad en medarbejder sige et tal - mellem 1 og 1000 (antal deltagere) - og vi har vinderen. Men det kan selvfølgelig også gøres mere spændende. En lodtrækning kan gøres til et event. Arranger en vinder overrækkelse; Overvej en pressemeddelelse og foto-muligheder ved denne lejlighed. Vis os vinderen. Det gamle trick med en kæmpe check eller gavekort virker faktisk stadig! Du skal kontakte vinderne via e-mail - før du kan lykønske dem officielt på Facebook. Vigtigt; Du bør ikke offentliggøre navne på Facebook uden accept. Det kan naturligvis være nødvendigt ved en "Like konkurrence", hvis vinderen ikke følger din Facebook side.

--

# 9: EVALUERING Konkurrencen er overstået - og hvad har vi lært? Hvordan gik det?

Det er jo ikke den sidste konkurrence - du skal køre på Facebook - så vigtigt; Evaluerer konkurrencen.

Hvad gjorde vi rigtigt - og hvad gjorde vi forkert. Var der spørgsmål - uklarheder - indsigelser - tvivl!

Kan vi tilrette i fremtiden? Det kan vi naturligvis. Så er du klar til næste konkurrence.

--

Der er naturligvis mere at tale om..... Kontakt Social Image på tlf. 26926554 - Allan Loumann Lissau tager tlf. og hjælper dig videre.

--

#Facebookmarkedføring #Facebookkonkurrence